Nuffnang

Tuesday, May 1, 2012

Khusyuk Dalam Solat

Sejauh mana khusyuknya kita dalam solat? Hari ni bukan soal khusyuk yang kita tanya. Tapi dah solat ke belum?? Kalau tak solat, jauh lagi nak khusyuk kan?? Hahahaha!! Tu la iman kita zaman sekarang. Betapa jauhnya beza dengan iman para sahabat.


    Nak diceritakan tentang khusyuk ni, semeangnya berat. Malah sangat berat! Sehingga pada suatu hari Rasulullah SAW mencabar para sahabat barang isapa yang dapat solat khusyuk akan diberikan hadiah iaitu selendang Rasulullah. Pada masa tu tak siapa yang berani menyahut cabaran tersebut sehingga Saidina Ali R.A tampil menyahut cabaran Rasulullah SAW.

    Lalu Saidina Ali solat 2 rakaat dihadapan Rasulullah SAW dan diperhatikan oleh para sahabat. Selesai solat, Rasulullah SAW bertanya tentang solat Ali. Lalu Ali menjawab, "Ya Rasulullah, solatku sempurna sehingga tahiyat akhir. Pada tahiyat alhir aku teringatkan ganjaran yang engkau janjikan ya Rasulullah. Sehingga khuyuk ku terganggu dan aku leka."

     Bayangkan, para sahabat pun susah untuk khusyuk dalam solat. Tapi tak bermakna Saidina Ali terus tak solat dan keluar dari solat. Solatnya diteruskan sehingga habis. Apa lagi kita yang solatnya kadang-kadang sahaja.

    Itu yang diceritakan oleh ustaz Bubble pada satu hari dulu bahawa umat Islam pada masa sekarang imannya sangat nipis dan hati yang berbolak-balik. Paginya beriman tapi petangnya kufur. Sama-sama kita jaga solat kita ya? Kerana "Solat itu tiang agama. Barang siapa yang mendirikannya, maka dia menegakkan agama. Barang siapa yang meninggalkannya, maka dia meruntuhkan agama."


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...