Nuffnang

Friday, May 4, 2012

Semangat yang salah!!

Satu hari tu di pusat pelajar penuh dengan student yang marah dengan tindakan Israel yang membuli masyarakat Iraq dengan teruk. Islam seolah olah di tapak kaki mereka. Di Kuala Lumpur pula penuh dengan masyarakat Islam yang berhimpin untuk menegakkan Islam di negara kita. semangat yang berkobar-kobar seperti harimau yang kelaparan. Sangat buas dan digeruni!



        Jumlah ahli demonstrasi yang ramai menjadikan golongan ini ditakuti dan digeruni. Siapa berani menghalang?? Malah, polis yang bersenjata juga terasa kerdil dengan mereka. Bubble amat kagum dengan semangat sebegini. Jika semagat ini digunakan dengan betul, alangkah indahnya dunia Islam. Setelah media barat membuat provokasi terhadap dunia Islam, rakyat Malaysia marah dan berhimpun di kedutaan Amerika dan mengherdik Israel laknatullah. Mereka berkumpul seumpama angkatan Islam yang mahu berjihad dan berjuang demi Islam!

 Pagi itu bubble bangun pagi seperti biasa dan menuju ke masjid universiti. Anehnya, hanya 1 saf sahaja yang ada makmum. itu pun tak penuh dan dapat dibilang dengan jari sahaja jemaahnya. Kemana perginya semangat yang berkobar-kobar semalam?? Takkan dah habis kot??

Bezanya masjid dan gambar di atas...

Rasulullah bersabda "Solat itu tiang agama. Barang siapa mendirikannya maka dia mendirikan agama. Dan barang siapa yang meninggalkannya, maka dia meruntuhkan agama."

Kata nak dirikan agama, kenama jumlah umat Islam yang ramai-ramai tadi?? Kemana perginya semangat tu? Solat subuh pun payah nak bangun...inilah yang Rasulullah SAW bagitau, umat Islam pada akhir zaman ni seperti buih di lautan. Nampak ramai. Tapi bila datang ombak, hilang terus. Kemana perginya semangat nak berjihad sangat tadi? Ingat, Israel takut kepada pemuda Islam yang solat SUBUH berjemaah di masjid. Tengok je la Masjid waktu subuh dan masa solat jumaat. Betapa jauhnya beza. Islam tu takkan bangkit sehingga solat subuh masjid tak penuh macam solat jumaat. Kata nak tengok Islam bangkit. Tapi nak tegakkan agama untuk diri sendiri pun payah!

Sama-sama kita muhasabah diri. Ingat, kita hidup ni bukan lama. Apa yang kita nak bawak berjumpa Allah nanti? Kalau yang wajib pun kita tak dapat nak laksanakan, inikan pula amalan lain. banyak mana amalan kita nak bawak mati?? Sendiri mau ingat aaa.....


Bubble Haze

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...