Nuffnang

Saturday, October 20, 2012

HDR atau high dynamic range. Apakah itu??

Assalamualaikum semua!! Lama bena tak update blog. Dah cuti ni alhamdulillah ada masa sikit nak update. Hari ni nak cerita sikit pasal HDR. Pernah dengar benda ni? High Dynamic Range atau HDR ni selalu dengar orang cerita dan kalau masuk blog yang ada cerita pasal fotografi, ada la post yang macam ni. Macam-macam kisah ada. Bila tengok gambar yang di post, perghhh!! memang melilih air liur beb. Lawa gila gambar. Maka, bermula pada hari itu, aku mula mencari cara untuk buat HDR ni. Macam-macam la versinya. sampai konfius dibuatnya....

gambar ni, kalau kita ambik secara biasa, sure yang kat hujung tu tak nampak pokok. Putih je nampak 



lepas 3 tahun pegang DSLR ni, maka tiba la satu hari ni nak buat HDR. Tgk je kat youtube macam mana. Pergh!! Tak jadi jugak! Hampeh! try dan try lagi. Juga hampeh!

Lepas beberapa minggu try, terjumpa la seorang brader ni kat U yang ash belajar tu hebat main HDR. Gambar yang dia process memang kaw2...Malam tu, terus jumpa dia. Masa tu jugak dia ajar. Start dari shooting, sampai post-processing. Pagi tu, terus try buat satu. Sambar kamera, then terus buat 1. memang jadi. Masa tu kira lawa dah gambar HDR tu. (sebab tak tau apa makna HDR). Bila show kat member tadi, hadussss..... "ko buat effect painting ni apasal? Mana HDR nya?" Owh, yang ni bukan HDR ke? Then terus kena ceramah. Oww....ingatkan HDR ni macam effect-effect je. Macam painting effect. Macam cartoon effect...rupanya jauh dari tu.

Apa itu HDR?

HDR itu high dynamic range untuk kamera kita. Kamera ni dia ada metering yang mana dia calculate exposure pada kawasan yang kita nak ambik. Kadang-kadang kawasan yang kita nak ambik tu ada jarak exposure yang jauh bezanya. Kawasan yang terang tu melampau terang dan yang gelap tu memang bapak gelap. Contoh macam bawah jambatan di tengah hari. Kalau kita meter exposure kat bawah jambatan tu, gambar atas jambatan akan overexposed habis. Kalau meter kat atas jambatan lak, bawah jambatan tu gelap gila...Jadi, tujuan HDR ni kita nak dapatkan gambar yang macam mana kita nampak. Tanpa ada kawasan yang overexposed dan underexposed. Lagi 1, HDR ni ada kelebihan dimana detail gambar akan lebih menyerlah berbanding gambar yang kita ambik 1 kali je. (paham?? Macam susah je nak paham ayat aku ni..).

dgn teknik HDR kita boleh nampak ruang legar dalam UiTM Samarahan ni.

Apa yang aku nak sampaikan kat sini HDR ni bukan EFFECT. Tapi ianya satu TEKNIK untuk dapatkan dynamic range yang lebih tinggi dari apa yang kamera kita mampu. Effect yang terhsil dari teknik ni akan terhasil dari exposure yang pelbagai dari shoot multiple yang kita ambik tu. Sebab tu akan timbul effect macam painting tu..

Lepas banyak gambar yang aku buat, aku cuba perbaiki dari masa ke semasa untuk menjadikan gambar aku lebih detail dan lebih realistik. Alhamdulillah, banyak perubahan aku dah buat dan HDR aku mula diterima orang. Tapi, untuk ke tahap yang boleh dibanggakan, banyak lagi yang kena perbaiki. Ni balik Bintulu ni ada banyak masa nak buat HDR. Ni la antara gambar yang aku dah buat setakat ni.
Bawah menara Jam ni pun still boleh nampak detail banggunan ni. Dalam kedai tu pun boleh nampak gak. This is HDR!
Bagi yang suka ambik lanscape, ni la cara nak dapatkan reflection yang hampir semourna malah mungkin sempurna pada air.
Aku selalu jaga awan bila HDR ni supaya nampak realistik. Berbanding dulu, gambar sekarang lebih baik. Alhamdulillah...:D
Bermain symmetry kadang-kadang layan jugak. Jom try!
HDR pada waktu malam memang mencabar! Cuba la kalau nak tahu apa cabarannya..:D
Alhamdulillah, sekarang aku boleh buat HDR sendiri. Dulu meleleh je tengok hasil kerja orang lain. Apa pun, bidang fotografi ni luas. HDR ni antara teknik feveret aku. Sebab aku sukakan nature and landscape. Siapa yang duduk kat Bintulu, boleh je aku ajar kalau nak. Ni sebahagia dari gambar yang aku dah process. Ada banyak lagi. aku upload nanti je la. Nanti kalau upload semua, takda apa nak upload lain kali. Hahahaha!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...