Nuffnang

Wednesday, August 10, 2011

Anda seorang pemarah??

Cerita ni biasa kita dengar sejak kecil lagi. Bubble pun dengar cerita ni sejak kecil lagi. Sebagai renungan, jom kita layan cerita ni..:)

Di sebuah bandar, tinggal seorang lelaki yang kuat marah. Pantang dicabar, pantang silap, pantang segalanya, pasti mengamuk tidak tentu hala. Tak hairanlah kalau semua orang di sekelilingnya membenci lelaki ini.

Si ayah juga perasan tentang kerenah anak jantannya ini. Lalu
berfikir cara terbaik untuk mengajarnya. Lalu, pada suatu hari si ayah memberi lelaki ini tukul dan paku. Di belakang rumahnya ada satu tembok papan. Si ayah menyuruh anaknya memahat paku pada papan ini setiap kali dia marah. Mulai saat itu, si lelaki ini melakukan seperti mana yang ayahnya suruh.



Sampai pada satu ketika, si lelaki tadi berjaya mengawal marahnya lalu menkhabarkan berita gembira tersebut kepada ayahnya. Lalu si ayah tersenyum gembira dan membawa anak lelakinya itu ke tembok papan tempat si anak melepaskan amarahnya.

Alangkah terkejutnya si ayah melihat papan tersebut dipenuhi paku. Hampir berpuluh ribu paku terpacak di situ bererti si anak sudah marah hampir puluhan ribu kali.

"Sekarang aku nak kau cabut semua paku ini." Si anak lelakinya itu segera menturuti perintah ayahnya.
"Sekarang kau lihat betapa banyaknya kesan paku yang telah kau tinggalkan. Begitulah marahmu itu. Begitu senang kau lepaskan, bersusah payah pula kau mancabut kembali paku itu. Namun, kesannya masih tetap ada di sini sampai bila-bila."

jika papan itu melambangkan hati orang yang kita marah, kita nilaikan betapa banyaknya kesan calar yang tidak dapat kita hapuskan...renungkan bersama...

Salam dari BUBBLE HAZE....

19 comments:

  1. hehe yeap dah penah baca neh. meaningful kan.

    ReplyDelete
  2. mcm pernah ku baca ini..tapi di mana ya..

    ReplyDelete
  3. yeah..sungguh bermakna..
    benda simple, tp kesan mendalam...=)

    ReplyDelete
  4. maksud tersirat yg penuh bermakna :)
    emosi amarah perlu dikawal dengan sebaiknya...

    ReplyDelete
  5. cerita yang penuh motivasi, sebab tu, dalam diri perlu motivasi, yang boleh mengajar kita tentang sabar, marah kan?...

    ReplyDelete
  6. wa....menarik citer nie...1st time dgr...tak nak jg panas baran la pas nie...heheheh

    ReplyDelete
  7. Bersabar ye...:) Moral of the story...:)

    ReplyDelete
  8. sejujurnya.. ni first time lana baca..ahh..sadis sungguh aku ni,hahahaha. First time baca..urmm..memang banyak pengajaran ^__^

    ~~bubble, thanks so much sbb hampir setiap hari singgah di blog lana.. maaf ya..kekangan masa membuatkan lana tak mampu nak balas semua..

    ReplyDelete
  9. kak lana, xda hal la. Bubble cuma tlg nak bg traffic kat blog member2. Lgpn, blogwalking ni best buat kalau xda kerja sgt. :)

    ReplyDelete
  10. pergh..menusuk kalbu!


    tlg like eh..tq!

    “Saya mahu menang contest Kisah Aku & Tupperware untuk memenangi Hadiah UtamaHamper Tupperware Bernilai RM300

    HOW TO VOTE
    1) ADD--> http://facebook.com/hudayusri
    2)LIKE---> https://www.facebook.com/media/set/?set=​a.10150278373289670.348484.661829669#!/p​hoto.php?fbid=10150278383294670&set=a.10​150278373289670.348484.661829669&type=1&​theater

    ReplyDelete
  11. salam, tak pernah baca cerita ni. so meaningful..
    boleh kaitkan dgn satu peribahasa ni, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata badan binasa.

    p/s: thanks selalu datang blog saya.

    ReplyDelete
  12. hari jumaat itu indah kan??? so xmo marah2 pada hari indah ini k..:)

    http://pelangichanteque.blogspot.com/2011/08/jumaat-king-of-day-2-kerjakanlah-kamu.html

    ReplyDelete
  13. a'ah begitu mendalam maksudnya...suka baca ni..

    ReplyDelete
  14. nice!tq so much!
    jgn mare2 ye..huhu

    ReplyDelete
  15. mara biar kene pada tmpt nya..

    ReplyDelete
  16. yup..seeloknya kawal kemarahan dgn cara berzikrullah pun oke.lagi terbaek!! :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...