Kemelut di Persimpangan? Istikharah selesaikan!

"Kita berjumpa ddengan orang yang salah sebelum berjumpa dengan orang yang betul." Pernah dengar quote ni? Sure pernah bagi mat jambu dan yang pernah clash dengan awek or pakwe. Let me explain you all guys tentang quote ni. Theoretically, benda ni ramai org assume macam kita belajar dari kesilapan.
          Let say seorang mamat ni couple dengan minah A. Lepas beberapa bulan, clash la pulak. Sebab nya minah A kuat berleter. Selang beberapa bulan couple pulak dengan si minah B. Oppss!!! Clash lagi. Kali ni minah B tu kuat menipu. Ok, lepas ni cari perempuan yang tak kuat berleter dan tak kuat menipu. Kita try pulak minah C. Oh, minah C ni tak setia. Clash lagi. Letak pulak syarat lepas ni kena cari yang setia. Last2....nikah umo dah tua. Tu pun dengan minah A balik. So, yang B, C, D, E bla...bla...bla..tadi semua salah???

          "Dan SEGALA SESUATU Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah." (Adz-Dzariyat: 49)
              Ya memang benar kita ini djadikan dengan berpasang pasangan. Contoh di atas tadi saya letak sebagai cerita basic bagaimana manusia ni hebat mengatakan kita berjumpa dengan org yang salah dalam memilih jodoh ni.Sebenarnya tidak ada orang yang salah kita jumpa. Cuma dalam konteks di atas, kita lupa satu perkara, tidak ada istikharah dalam memilih jodoh. "Bro, aku dah istikharah. Memang muka dia yang muncul dalam mimpi aku.  Dah 3 hari beb aku mimpi dia sepanjang aku istikharah. Cuma aku tak paham macam mana aku boleh clash dengan dia."
            Dush!!! Palmface 3 kali kat muka. Hantuk kepala kat dinding. Harapkan mimpi je ke brader? Ada usaha lebih tak? Solat istikharah buat, tapi solat fardhu lu buat tak? Memang la mimpi dia sampai 3 hari kalau dah angau. Ingat jawapan Istikharah ni Allah letak dalam mimpi je? Takda cara lain?
           Kalau Allah nak bagi jawapan dalam urusan jodoh dan istikharah ni, yang pertama sekali memang melalui mimpi. Saya tak nafikan benda ni. Yang seterusnya untuk confirmation, Allah permudahkan jalan untuk korang mendirikan rumah tangga. Bukan permudahkan jalan untuk korang makin terjerumus ke maksiat! "Aku rasa aku dah dpt petunjuk yang aku akan menkahinya...kerana sekarang dia mengandungkan anak aku.." Dusshhhh!!!! Ni pun petanda gak, petanda supaya bersegera bertaubat!!!
         Lagi, apa petanda istikharah ni? Orait, bagi lelaki bila seruan itu benar, korang akan rasa tanggungjawab yang berat untuk dipikul bersama dia. Tak timbul dalam hati nak sentuh dia selagi tak halal. Come on dude!! Korang taknak dia rosak, tapi takkan korang nak biarkan tangan korang sendiri yang akan rosakkan bakal isteri??? Plus, korang akan berminat nak tahu lebih apa lagi tanggungjawab yang perlu untuk bimbing isteri. Ingat, nak jadi suami ni kena cukup kuat untuk bagi nafkah. Nafkah ni ada dua, zahir dan batin. Nafkah zahir ni pun da makin sesak sekarang, dengan harga barang yang macam roket naik, ni lagi nafkah batin. OOO.....bukan nafkah "batin" yang korang fikir tu je (im thinking the same things!! hahahaha!!) tapi nafkah batin ni merangkumi ilmu agama yang nak di bagi kat isteri dan anak-anak kelak. Ooopppsss....korang dah khatam Quran tak bulan ni? Kalau tak khatam lagi, macam mana mau khatam ilmu rumah tangga?? Hehehehe...
        Istikharah ni kena berterusan. Bukan esok nak nikah baru nak istikharah ini malam. Bukan tak boleh, tapi cuba fikir skit, kita ni kalau dalam bab kehidupan harian semua nak awal. Nak naik pangkat awal, nak dapat gaji awal, nak bonus awal....jodoh pun nak awal jgk??? So, istikharah la awal-awal. Kalau dah kenal kat kampus tu, istikharah cepat. Nanti dah cukup semua, da ada kerja, masa tu dah tak ada timbul rasa was-was dah. Lagi satu, jangan banyak baca buku novel, tengok wayang jiwang....nanti layan blues sorang-sorang. Ingat, setiap kita ni Allah dah bagi jalan cerita sendiri. Jalan cerita tu la yang paling romantik dalam hidup kita. Buat apa nak sama dengan orang?? Boring beb!! Create your own future! Get a life dude!!
       Jodoh yang diredhai akan bawak kita hampir kepada yng maha Esa. Bukan jauh dari-Nya. Ingat, dalam sesi taaruf, dan pertunangan, permainan hati sangat dahsyat. Masa ni la syaitan nak bagi korang offside habis-habis. Tingkatkan ibadah dan tegur pasangan masing-masing kalau dah terlajak. Kurangkan berjumpa. Ala, save la perjumpaan tu bagi lepas nikah kelak. Nanti lepas nikah hari-hari jumpa ma...(baru tgk KL gengster ni..)
        The rest, saya rasa sendiri boleh tambah. Kalau ada pengalaman atau point yang baik, boleh letak kat rung komen. Yang pentingnya, istikharah ni sangat penting. Bukan pasal jodoh je, benda lain pun boleh istikharah. Macam nak kerja kat mana, nak sambung study kat mana, macam-macam lagi la. Cuma kat sini saya ketengahkan soal jodoh. Ramai yang main bedal je pasal nikah ni. Ada yang kenal kat mana ntah, kapel 3-4 bulan terus nikah. Ok la, takda masalah. Cuma kalau boleh dah nikah tu belajar la apa tanggungjawab. Nikah bukan sehari dua, ni samapi mati beb....takkan nak nikah cerai sebulan sekali. Org pun jemu nak dtg majlis nikah ko sorang.
       Rasanya tu je kot. Next time saya update lagi. InshaAllah pasal masalah lain pulak. Sayonara!!
           
      

Comments