Kisah 24 jam (FInale)

Entah kenapa malam tu aku susah sangat nak lelap. Mata aku dah hampir sejam tertutup tapi diri tak lena. Dalam kepala keluar macam-macam cerita. Mungkin ini lah akibatnya masa belajar dulu kerap layan movie sampai pagi. Jadi tabiat susah nak tidur malam. Ah, aku fikir guna saja petua orang lama. Kira kambing dalam kepala. Cuba....cuba...tetap sama...

Entah berapa ratus ribu dah kambing aku kira. Sama juga tak mampu nak lena. Aku ambik keputusan untuk buat milo segelas. Panas-panas aku lepak luar rumah sambil merenung rembulan. Orang bilang dikala malam enak kalau merenung pujangga dibawah sinar rembulan. Wah! Romantik juga orang dulu-dulu. Puitis sambil disadur lagu. Aku mula teringat aku dulu. Zaman muda-muda masih main galah panjang. Masa tu aku tak tau apa itu cinta. Yang aku tahu, dah besar nanti kerja dulu baru nikah. Oh ya, sebelum ni aku cerita pasal aku masa kecik di sekolah. Sekarang aku cerita masa hujung minggu buat apa.

Aku tatap padang sekolah depan rumah aku ni. Di sini lah kawasan yang aku paling suka dulu. Tempat berjumpa dengan kawan-kawan. Tendang bola sambil jerit suruh kejar. Bosan main bola, kita buat garisan main galah panjang pula. Kalau cukup orang, kita main selipar tiga.

Hidup zaman budak-budak aku kagum sebab banyak benar tenaga. Bagun seawal 5.30 pagi, terus mandi dan solat subuh satu keluarga. Lepas subuh biasanya aku pergi cuci kasut sekolah. Berus sampai hilang warna coklat. Maklum lah, zaman budak biasa pijak lumpur. Kasut putih jadi warna lumpur. Lama juga aku nak cuci kasut tu. Selagi tak puas hati, selagi tu aku sental bagi putih. Sabun tak cukup, minta lagi dengan mak. Mak bagi je walaupun tau aku membazir. Terima kasih mak. Kakak dan adik-adik semua kongsi satu bilik mandi nak cuci kasut. Kalau kasut kakak putih cepat, terus tanya kakak cuci macam mana. Lepas cuci, sidai siap-siap dan mandi bagi wangi badan.



Waktu paling ditunggu-tunggu adalah pukul 9.30 pagi. Masa tu rancangan dragon ball mula. Sebelum tengok dragon ball, kita main dulu badminton. Ketuk pintu jiran sebelah cari kawan. Kawan dah siap sekali dengan bulu tangkis baru. Bulu tangkis aku dah rosak teruk. Baguslah ada yang baru. Minggu depan aku pulak beli yang baru. Kami main mulanya berdua. Adik dengan kakak tengok, terus capai reket nak main sekali. Nasib ada bulu tangkis lebih. Boleh main sama-sama. Anak jiran lain tengok pun terus turun main sama. Penuh depan rumah anak jiran-jiran main badminton hujung minggu. Yang tak ada reket, kita pinjamkan. Dah penat tukar pulak pemain. Tiba-tiba satu suara jerit "Dragon Ball dah start ooiii". Oh, ayah aku rupanya. Semua anak-anak berlari masuk rumah masing-masing. Tak juga, ada yang melencong masuk rumah anak orang lain. Bangsa apa tak kira, janji kita layan cerita yang sama. Aku pun lupa kawan-kawan aku masa kecik ni bangsa apa. Ada iban, melanau, kenyah, cina, bidayuh, kedayan, melayu. Kadang-kadang semua nak ke rumah si anak cina tu. Sebab TV dia besar sikit. Ayah dia pun selalu suruh masuk rumah sebab suka tengok ramai budak-budak dalam rumah. Pendek cerita, semua duduk atas karpet merah tu. Depan TV layan dragon ball. Gelak tangis masa tu kita simpan jadi bahan bualan nanti petang.

Lepas habis, aku dan adik beradik balik rumah tengok mak memasak. Ayah pula tengah menaip depan typewritter dia. Mungkin ada kerja sekolah yang ayah perlu siapkan. Oh ya, ayah juga seorang penulis untuk Utusan Sarawak satu masa dahulu. Aku kira ayah akulah yang banyak mempengaruhi gaya penulisan aku sekarang. Memandangkan jam dah pukul 10.30, masa untuk siapkan kerja sekolah. Supaya nanti malam aku punya masa untuk bermain permainan baru aku.

Di rumah ku, ada satu ruang khas seperti perpustakaan mini. Di sanalah kami adik beradik selalu buat kerja sekolah. Kalau ada yang tak faham, kena tanya mak atau ayah. Biasanya aku akan sangkut subjek bahasa inggeris. Mak dengan ayah boleh tolong sikit. Tapi mungkin aku tak punya bakat dlaam subjek ni, aku selalu dapat markah rendah.

Aku pendekkan cerita, lepas zohor, kami makan tengah hari. Biasanya mak dan ayah akan keluar beli barang dapur atau menyemak kerja sekolah anak murid pada waktu sebegini. Aku? Inilah masa yang aku nantikan. Nanti petang Ada pertarungan hebat. Aku keluarkan layang-layang yang aku buat minggu lepas, aku baiki tulangnya. Ekor bagi panjang. Supaya nanti tinggi nampak ekor panjang macam naga atas awan. Tali pun nak bagi panjang. Lagi tinggi dia boleh pergi.

Sedar tak sedar, dah pukul 4. Lepas asar, aku dengan adik beradik meluru keluar dengan layang-layang berekor panjang. Anak-anak jiran yang lain juga keluar dengan layang-layang mereka. Ingat aku sorang yang fikir layang-layang ekor panjang ni, mereka pun sama. Malah ada yang bawak wau mini keluar! Hebat!



Usai bermain, malam aku seperti biasa. Makan, solat dan mengaji. Sebeblum tidur, aku buka bakul mainan ku. Penuh robot dan kereta lumba. Aku buat macam perang askar toys story atau small soldier. Hujung inggu biasanya mak akan hamparkan tilam besar di ruang tamu. Supaya aku dan adik beradik boleh main mainan kami. Ya, mainan yang hanya boleh dimain pada hujung minggu. Sebab tu mainan kami jarang hilang atau rosak. Lagipun, hari biasa agak padat. Tak punya masa untuk menikmati permainan itu. Malam itu kami bermain samapi tertidur. Maka, tertidurlah aku dengan patung power rangers dan Masked Rider.

Aku tersenyum bila terkenangkan zaman itu. Zaman yang tak akan kembali. Kawan-kawan ku yang sama membesar kini jauh sudah berjalan. Ada yang bekerja di luar negara. Ada juga yang Allah dah jemput. Aku rasa anak-anak aku nanti mungkin tak rasa macam mana kami membesar. Tak ada facebook dan insta pun tak mengapa. Jiwa kami besar. Sepanjang aku kecil, aku punya kawan yang aku kira ramai. Mereka ada saat aku susah dan senang. Boleh bicara dan borak sakan sampai petang. Anak sekarang mungkin ramai "friends" di friendlist. Tapi tak sampai lagi darjat seorang "Kawan". Entah berapa ramai kawan sebenarnya. Mungkin ramai hanya di sekolah. Sebab hanya di sekolah mereka tak dibenarkan bawak telefon pintar mereka. Mungkin.

Aku menghabiskan milo panas ku dan kembali cuba melelapkan mata. Akhirnya aku boleh tidur lena. Bersama kenangan lama yang mengusik jiwa. tenang...tiada fikir bluetick dan status online...

Comments